Näyttelijä Miska Kaukosen vuosi 2018 oli täynnä liikettä.
Jokainen, joka kävi katsomassa Turun Kaupunginteatterin oivallisen Taru Sormusten Herrasta -näytelmän näki Miskan kiipeävän, ryömivän, kyykkäävän, konttaavan, taipuvan, hyppivän, liukuvan, kiertyvän ja ilmaisten kehollaan lähes kaiken mahdollisen tehdessään erinomaista roolia Klonkkuna koko sydämellään. Tämä oli Miskan arkea ilta toisensa jälkeen – ja lähes neljä tuntia kerrallaan. Aina loppuunmyydyn katsomon edessä.
Tämä vaatii keholta äärettömän paljon. Miten siis valmistautua ja palautua? Vastaus tähän jää usein esiripun taakse, eikä sitä katsojan toki tarvitsekaan puntaroida.
Minun mielestäni prosessin tulee edistää kehon eheyttä, jäntevyyttä, sitkeyttä, kudosten elastisuutta ja kimmoisuutta sekä mukautumiskykyä. Liikkeen tulee virrata ja sen tulee olla mahdollisimman monipuolista. Prosessin tulee valmistaa kehoa myös tulevia rooleja ja ensi-iltoja varten!